Saha satışı gerçekleştiren firmalar ve plasiyerler için saha satış terimleri epey önemlidir. Saha satış alanında çalışan ya da bu alana ilgi duyup kariyerini bu yönde ilerletmek isteyenlere yönelik saha satış terimleri sözlüğü niteliğinde bir yazı hazırlamak istedik. Bu alanda kullanılan belli başlı saha satış terimlerini sizler için derledik. İşte saha satış terimleri:
● ABC Analizi Nedir?
ABC analizi aracılığı ile ürün gruplarının sıralaması karlılık üzerinden yapılmaktadır. Böylelikle hangi ürünlerin stokta daima bulundurulmasına öncelik verilmesi gibi çıkarımlar yapılabilir. Öte yandan bu analiz sayesinde hangi ürünlerin stoktan kaldırılması gerektiği görülebilir ve bu doğrultuda verilere dayanarak doğru adımlar atılabilir.
● Başabaş Noktası Nedir?
Bu teknik aracılığı ile tüm satışlardaki toplam gelir ile toplam maliyet arasındaki ilişki değerlendirilir. Böylelikle farklı satış düzeylerinde karlılık belirlenmiş olur.
● Büyüme Aşaması Nedir?
Her ürün tıpkı bir insan gibidir. Doğar, gelişir, büyür ve zamanı geldiğinde ölür. Büyüme aşaması kavramı ise ürünün yetişkin olduğu dönemdir. Yani ürünün satış rakamlarının en üst seviyesine ulaştığı dönemi tanımlar.
İçindekiler
● Çalışan Verimliliği Nedir?
Saha satışı gerçekleştiren plasiyer takımın yaptığı çalışmalar bütününden elde edilen çıktılara denilmektedir. Ölçümü, toplam satış miktarının toplam plasiyer sayısına bölünmesiyle yapılmaktadır. Yani plasiyer başına düşen satış miktarı ile yapılmaktadır.
● Çapraz Satış Nedir?
Saha satış temsilcisinin satışını yaptığı ürünlerden ilgili ek satışlar da yapmayı başarmasıdır. Yani bir nevi X ürününü satın almak isteyen müşterisine, o ürünün tamamlayıcı olan XY adlı ürünü de satmayı başarmasıdır.
● Ürün Değeri Nedir?
Aynı kategoride bile yer alan her ürünün sunduğu faydalar ve fiyatlandırmaları birbirinden farklıdır. Ürünün sunduğu faydalar ışığında ürün fiyatlandırılması yapılır. Ürün değeri de, algılanan ve sunulan faydaların fiyata oranıdır. Diğer bir deyişle fiyat-fayda dengesidir. Fiyat-fayda dengesi yüksek olan ürünler her zaman daha caziptir.
● Ürün Değeri Analizi Nedir?
Ürün değerini optimize etmek adına ürüne ait tasarımı, kaliteyi, performansı revize etmek üzere değerlendirmeye alınmasıdır. Ürün değeri yüksek olan ürünler, plasiyerlerin saha satışlarında ellerini güçlendirir.
● Doğrudan Satış Nedir?
Saha satış temsilcilerinin müşterilerine ürünü tanıtıcı bir sunum yapması ve neticesinde ürünü satabilmesine verilen addır.
● Düşey Çatışma Nedir?
Bir pazarlama kanalında farklı düzeyler arasında yaşanan gerilim ve çatışmadır. Saha satışlarında verimi arttırmak ve düşey çatışmaların önüne geçebilmek adına merkez ile plasiyerler arasındaki iletişimin iyi kurulacağı bir ortam sunulmalıdır.
● Esnek Fiyatlandırma Nedir?
Saha satışlarında kimi firmalar standart fiyatlar uygular ve plasiyerlerine nihai fiyatın ne olduğunu iletirler. Bazı firmalar ise plasiyerlerine fiyatta pazarlık payı bırakmaktadır. Pazarlık payının bırakıldığı yani müşterilerinin fiyat üzerine pazarlık yapmasına izin verildiği durumlar esnek fiyatlandırma olarak adlandırılmaktadır.
● Müşteri Satın Alma Süreci Nedir?
Bir müşterinin herhangi bir ürünü satın alırken geçirdiği aşamaları işaret eden bir kavramdır. Müşterinin söz konusu ürün ile ilgili ihtiyacının oluşması, araştırarak bilgi edinmesi, farklı alternatif ürünleri karşılaştırması, satın alma ve satın alma sonra davranışları bu süreci oluşturan temel unsurlardır. Plasiyerler müşterilerini daha iyi tanımak adına müşteri satın alma sürecine hakim olmalıdırlar.
● Oligopol Nedir?
Belli bir pazara yönelik ürün geliştiren şirketlerden yalnızca birkaç firmanın pazarın çoğuna hakim olması durumudur. Bu durumda belli pazarlarda oligopol olan şirketler, saha satışlarında büyük avantaj elde eder.
● Operasyonel Planlama Nedir?
6 ay, 1 yıl gibi belirli bir dönem için oluşturulan satış ve diğer aktivite hedefleridir. Belirlenen satış hedefleri doğrultusunda plasiyerler çalışan verimliliğini maksimum seviyede tutarak belirlenen hedeflere ulaşmaya çalışır.
● Pazar Potansiyeli Nedir?
Sunulan ürün ile hedeflenen pazarın bu ürünü ne kadar talep ettiğinin ilişkisidir. Pazar potansiyeli yüksek olan ürün ve hizmetlerde plasiyerlerin satış miktarı da buna paralel olarak artma potansiyeli gösterir.
● Satış Kotası Nedir?
Yapılan planlamalar doğrultusunda saha satış ekibinin yapmasının hedeflendiği satış miktarıdır. Daha açık bir ifade ile plasiyerler için konulan satış hedefidir.
● Ürün Karması Nedir?
Saha satış operasyonları gerçekleştiren bir şirketin, saha satış elemanlarının satmakla görevli olduğu ürün hatlarının sayısına denilmektedir.
Saha satış programımız ile yöneticilere sağladığımız faydayı arttırmakla beraber, saha ekiplerinin de fayda sağlayabileceği bilgileri aktardığımız bu blog yazısının sonuna geldik. Yazı boyunca alfabetik sıra ile sizler için birçok saha satış teriminin tanımlarını sunmaya gayret ettik. Sizler için faydalı bir içerik olmasını umar, iyi günler dileriz.